مرسدسبنز16 هزار دلار+تصاویر
مرسدسبنز16 هزار دلار+تصاویر
300SL گالوینگ در همان بدو ورود، رکوردهای مختلفی را به اسم خود ثبت کرد و یکی از سریعترین خودروهای آن زمان به حساب میآمد. عمده جذابیت این خودرو، مربوط به طراحی کاپوت طویل و فرم درهای گالوینگ آن است که به سمت بالا باز میشوند و این مکانیزم تا آن زمان توسط هیچ خودروساز دیگری به کار گرفته نشده بود اما داستان از آنجا آغاز میشود که کمپانی مرسدسبنز تصمیم گرفت، سوپر اسپورتی مدرن را بر اساس مدل 300SL گالوینگ طراحی کرده تا بار دیگر خاطرات جنجالی این خودروی افسانهای را تازه کند. نتیجه این تفکر تولد مدلی منحصربهفرد به نام SLS AMG بود که همت آقای گوردون واگنر (طراح ارشد مرسدس بنز) خلق و در نوامبر سال 2009 به بازار عرضه شد.

طراحی ظاهری
با نگرش کلی به بدنه SLS، میتوان فاکتورهای طراحی 300SL گالوینگ را نیز در آن مشاهده کرد زیرا باز شدن درها به سمت بالا، جلو پنجره عریض که لوگوی مرسدسبنز در میان آن نقش بسته است، وجود آبششهایی که روی کاپوت و در پشت گلگیرهای جلو قرار دارند و همچنین کاپوت کشیدهای که طول آن نزدیک به دو متر میرسد؛ فاکتورهایی هستند که در طراحی 300 گالوینگ نیز به چشم میخوردند، با این تفاوت که در طراحی SLS AMG به لطف به کارگیری متعدد از خطوط شارپ و توجه بسیار به مسائل آیرودینامیک، چهرهای اسپورتتر و استایلی جذاب و مدرن پدید آمده است.
فرم کاسه چراغهای جلو، نسبتا ساده و محافظهکارانه است و روشن شدن لامپهای LED روشنایی در روز آنها، زیبایی خاصی را برای نمای جلوی SLS به ارمغان میآورد. در نمای جانبی، پرههای براق و آبکاری شده روی آبششها توجه شما را به خود جلب میکنند که نوشته 6.3 AMG نیز در میان آنها خودنمایی میکند و این پرهها در موازات با خط فرورفتگی روی درهای خودرو، تصویری از بالهای بسته یک پرنده شکاری را در ذهن بیننده تداعی میکند. رینگهای پنج پره دوبل AMG یکی دیگر از زیباییهای نمای جانبی SLS هستند که امکان سفارش مدل 10 پره استیل یا مشکیرنگ نیز برای آن وجود دارد اما در نمای عقب SLS، علاوه بر فرم جذاب سراگزوزهای ذوزنقهایشکل، طراحی بسیار زیبای چراغها جلب توجه میکند.

کابین و تجهیزات داخلی
درب SLS AMG با دستگیرهای که در قسمت میانی پایین آن قرار دارد، به سمت بالا باز میشود و بعد از آن میتوانید وارد کابین شوید. اهرم تعویض دنده در SLS AMG که E-Select نام دارد، شبیه اهرم کنترل گاز در هواپیما بوده و شکل دریچههای تهویه مطبوع نیز شما را به یاد موتورهای جت میاندازد که با این تفاسیر تا حدی میتوان ادعای مرسدسبنز را مبنی بر الهام گرفتن از علوم هوافضا برای طراحی کابین SLS پذیرفت.

سواری و قابلیتهای فنی
پیشرانه SLS AMG GT از نوع هشت سیلندر 6.3 لیتری بوده که قادر است قدرتی معادل 591 اسب بخار (حدود 20 اسب بخار قویتر از مدل معمولی) را به همراه گشتاور 650 نیوتنمتر تولید کند. این پیشرانه دستساز که بر اساس فلسفه یک مرد یک موتور، توسط تکنسین مجرب کمپانی AMG مونتاژ میشود، دارای فناوری روغنکاری بدون کارتل بوده که به همین علت، امکان نصب آن در پایینترین قسمت خودرو به وجود آمده است تا مرکز ثقل SLS AMG تا حد امکان پایین بیاید. همچنین GT SLS نیز از همان گیربکس هفت سرعته اتوماتیک 2 کلاچه معروف (AMG Speed Shift DCT-7) بهره میگیرد که به صورت عرضی نصب شده و البته شتابگیری اولیه در این مدل و به لطف بهبود 0/1 ثانیهای، به عدد 3/7 ثانیه رسیده است.

ضمنا این سیستم تعلیق را میتوان در حالتهای کامفورت، اسپورت و اسپورت پلاس نیز تنظیم کرد که در هرحالت، عملکرد متفاوتی را به نمایش میگذارد. مشتریان SLS AMG GT میتوانند علاوه بر پکیج تزئینات فیبر کربن (آینهها و اسپویلر عقب)، ترمزهای کامپوزیت سرامیکی را نیز برای مدل مورد نظر خود سفارش دهند که وزن دیسکهای آن حدود 40 درصد نسبت به دیسکهای فولادی کمتر بوده و همچنین توقف خودرو را در کوتاه ترین زمان و با ایمنی بالا، ممکن میسازد.

مرسدس بنز اعلام کرده است که این نیروگاه الکتریکی، قدرتی معادل 526 اسب بخار را به همراه گشتاور 649 نیوتن متری تولید میکند و در مدت زمان 3/9 ثانیه، سرعت اتومبیل را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت میرساند. ضمنا برای باتری خودرو، یک سامانه نظارت بر درجه حرارت با دو مدار خنک کننده در نظر گرفته شده است که این امر، تهویه هوا در شرایط بسیار گرم را نیز به راحتی کنترل میکند. پتانسیل بار الکتریکی باتری در حدود ۶۰۰ کیلو وات و وزن آن نیز چیزی در حدود ۵۴۸ کیلوگرم است.
